Terug naar overzicht
± min

Advocaten tegen code letselschade

Bron: Volkskrant, 7 juli 2006.

Advocaten hebben weinig vertrouwen in de Gedragscode Behandeling Letselschade, die donderdag is gepresenteerd. 'Er staan dingen in als: slachtoffers moeten respectvol worden behandeld. Dat zijn mooie woorden, maar ik betwijfel of het iets oplevert', zegt John Beer, voorzitter van de vereniging Advocaten voor Slachtoffers van Personenschade (ASP).

De meeste mensen met letselschade zijn slachtoffer van een verkeersongeval. Ze claimen geld bij de verzekeraar van de veroorzaker van het ongeluk. Daarna duurt het vaak jaren totdat er wordt betaald, omdat er onenigheid is over de schuldvraag en het bedrag.

De code moet ervoor zorgen dat schadeclaims vaker naar tevredenheid worden afgehandeld. Belangenorganisaties waren drie jaar bezig met het vaststellen van richtlijnen. Vertegenwoordigers van advocaten haakten al snel af.

'We moeten constateren dat de huidige gedragscode van de verzekeraars lang niet altijd wordt nageleefd', vertelt Beer. 'Ik zie niet in waarom dat nu wel zou gebeuren.' In de nieuwe, gezamenlijke code wordt volgens de advocaat de kern van de problematiek genegeerd. 'Als verzekeraars een manier vinden om onder een claim uit te komen, doen ze dat. Dat zal echt niet veranderen.'

Het Verbond van Verzekeraars vindt dat Beer te kritisch is. 'Consumenten weten door de code waar ze aan toe zijn. Schadeclaims worden in principe binnen twee jaar afgehandeld.' Garanties zijn er niet, erkent woordvoerder Hennie Zoontjes. 'Maar verzekeraars zullen zich aan deze afspraak houden, omdat er zoveel partijen bij de gedragscode betrokken zijn.'

Zoontjes geeft toe dat veel letselschadezaken traag worden afgehandeld. 'Dat komt doordat we eerst willen weten in hoeverre iemand hersteld is, en welke voorzieningen nodig zijn. Dan kun je pas een eindbedrag vaststellen.' Ook justitie zorgt voor vertraging, als slachtoffers naar de rechter stappen.

Advocaat Beer vindt dat de overheid niet moet kiezen voor een gedragscode maar voor investeringen in de rechtspraak. 'De mensen die bij de rechter terechtkomen hebben de meest schrijnende problemen. Die hebben niets aan deze code.'

Verzekeraars maken volgens Beer bewust gebruik van lange juridische procedures. 'Slachtoffers kunnen dat op een gegeven moment niet meer betalen. Verzekeraars houden het eindeloos vol. Dat is het echte probleem: de ongelijkheid.'