Terug naar overzicht
± min

Minder Whiplash letsels in winterperioden na verwarming van wegen!

De heer Frans Kleywegen heeft een systeem bedacht waarmee gemeenten wegen kunnen verwarmen waardoor deze wegen in winterperioden ijsvrij gehouden kunnen worden. In de gemeente Woerden, bij Utrecht, gaat men met een proef beginnen waarbij het systeem er op gericht is om rioolgas door leidingen vlak onder het wegdek te transporteren. Hierdoor wordt het wegdek, dat veelal uit asfalt bestaat, verwarmd waardoor het wegdek als een soort vloerverwarming voor verkeer gaat functioneren.

Door de verwarming ontstaat er een vrijwel constante temperatuur van 18 tot 20 graden. Wordt de buitentemperatuur lager dan -3 graden dan biedt het systeem onvoldoende weerstand tegen de kou en moet er wel gestrooid worden. Volgens de bedenker voorkomt het systeem scheuringen in de weg. Veel perioden met een lichte nachtvorst, veroorzaken zeer regelmatig in de ochtenduren een laagje ijs op het wegdek waardoor voornamelijk veel fietsers en voetgangers ten val komen en letselschade oplopen. Hierbij moet juist vermeld worden dat bij deze verkeersomstandigheden veel zogenaamde kop-staart-botsingen plaatsvinden waardoor veel whiplash slachtoffers ontstaan. Dat probleem en dit soort whiplash ongevallen zou(den) met dit syteem tot het verleden moeten behoren. Het is een systeem dat daarmee 24/7 kan draaien.

Veel gemeenten zouden inmiddels interesse in dit systeem hebben getoond en wachten vol spanning de resultaten van de eerste proeven binnen de gemeente Worden af. Immers minder ongevallen zouden ook het aantal (ernstige) whiplash slachtoffers kunnen doen verminderen. Niet alleen gemeente zouden interesse hebben, ook de Nederlandse Spoorwegen heeft interesse getoond.  De NS kan het systeem goed gebruiken voor parkeerplaatsen bij stations en werkgebieden.

Ook vliegvelden zouden interesse hebben, hoewel bij de grotere vliegvelden al wel maatregelen in deze sfeer getroffen zijn. Het aantal letselschade slachtoffers zal hierdoor kunnen verminderen.