Terug naar overzicht
± min

Verwarmd fietspad doet ongevallen met whiplash letsel afnemen.

Ingenieurs en Adviesbureau Tauw heeft de eerste testen gedaan met verwarmde fietspaden. De testen zijn uiterst succesvol geweest en er was zelfs aandacht van vele grote wereldlanden.

Het principe is eigenlijk kindseenvoudig en het best te vergelijken met een tradionele vloerverwarming. In het plaatsje Heino is een proefopstelling neergezet. Op het deels aangelegde fietspad werd op een deel van het pad dat besneeuwd was door leidingen water gepompt van gemiddeld 7 graden. Doordat dit deel van het besneeuwde pad verwarmd werd, smolt de sneeuw en was deze absoluut niet meer glad. Het fietspad kon met gemak op een temperatuur van drie à vier graden worden gehouden, waardoor het sneeuwvrij bleef. En dat terwijl het van 7.00 tot 18.00 uur aanhoudend sneeuwde en het 6 tot 10 graden vroor.Dit voorkomt ernstige valpartijen op de (brom-)fiets en daardoor vele ernstige ongevallen met letselschade en of whiplash letsel.

Het fietspad is aangelegd achter het Heinose bedrijf Doorgeest Koeltechniek. Het is voorzien van lussen in het beton het water doorheen wordt gepompt. In de praktijk zal grondwater worden gebruikt dat in Nederland een gemiddelde temperatuur van 11 tot 15 graden heeft. De proef moest uitwijzen of de hoeveelheid energie (temperatuur van het water) die nodig is om sneeuw te doen smelten, klopt met de berekeningen. De kosten voor een verwarmd fietspad liggen zo’n 10 procent hoger, het energieverbruik valt mee omdat er grondwater wordt gebruikt. Aldus het ingenieursbureau verdient het verwarmde fietspad zich snel en eenvoudig terug omdat door minder ongevallen er minder letselschade wordt opgelopen en hierdoor dus ook minder zorgkosten ontstaan en uitval op de werkvloer ontstaat, hetgeen de productiviteit van het land weer ten goede komt.

Een ijs- en sneeuwvrij fietspad voorkomt ongevallen en is daarom volgens ontwikkelaar adviesbureau Tauw geschikt op plekken waar veel ongelukken gebeuren, zoals bij bruggen of gevaarlijke plekken op schoolroutes. Het bureau werkt ook nog aan het opzetten van een proef met verwarmd asfalt. Het idee daarachter is om fietspaden in de winter verwarmen met warmte die in de zomer is opgeslagen in een asfaltcollector onder het wegdek. Een concept dat al wordt toegepast voor het koelen en verwarmen van gebouwen.

Zie hieronder het informatiefilmpje van RTV Oost:

http://www.youtube.com/watch?v=lRSWAAn05j8